Техніка безпеки

Види і порядок проведення інструктажів для учнів



Відповідно до вимог “Типового положення про навчання з питань охорони праці” у навчальному закладі з учнями проводять такі інструктажі з охорони праці:
1. Вступний інструктаж – на початку занять (коли учні вперше прийшли в  спортзал, спортивний майданчик). Запис про проведення вступного інструктажу в кабінетах підвищеної небезпеки робиться в “Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці” .
2. Первинний інструктаж проводиться на початку кожного модуля занять, а також   перед спортивними змаганнями, вправами на спортивних снарядах, при проведенні заходів за межами території навчального закладу.
Первинний інструктаж на робочому місці, позаплановий та цільовий інструктаж проводиться з учнями в процесі навчання. Первинний інструктаж з охорони праці, який реєструється в “Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів”  проводиться на початку занять, тобто у вересні (перше чи друге заняття).
3. Позаплановий інструктаж проводиться при виявленні порушень вимог безпеки учнями під час навчально-виховного процесу, при зміні умов виконання навчальних завдань,  передбачених навчальними планами.
4. Цільовий інструктаж проводиться з учнями при організації і проведенні масових позашкільних заходів (екскурсії, туристичні походи, спортивні заходи, тощо). Запис про проведення цільового інструктажу робиться в “Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів”.
Позаплановий інструктаж рекомендується проводити у січні.
Запис про проведення первинного (вересень) і позапланового (січень) інструктажів.
У вересні та січні в програму первинного і позапланового інструктажів необхідно включати  питання пожежної безпеки, а також правила поведінки з вибухонебезпечними, отруйними і токсичними речовинами та предметами, надання медичної допомоги при ураженні електричним струмом та інших ушкодженнях, правила і вимоги гігієни праці та виробничої санітарії, дії у надзвичайних ситуаціях тощо.
Інструктажі з питань безпеки життєдіяльності з вихованцями, учнями проводяться одночасно з інструктажами з питань охорони праці і містять питання охорони здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації тощо.
Після проведення 1-2 занять у вересні доцільно провести перевірку знань учнів з питань безпеки життєдіяльності і виставити відповідні оцінки. Це дітей стимулює до кращого вивчення правил безпеки.
При вивченні нових модулів програми та перед початком виконання фізичних вправ на спортивних снарядах у спортзалі, слід знову провести інструктажі з безпеки життєдіяльності:  первинний, позаплановий з конкретної теми. Запис про проведення первинного, позапланового інструктажу з безпеки життєдіяльності робиться у класному журналі в гра­фі “Зміст уроку”. Таких записів може бути декілька, в залежності від кількості спланованих тем і програмового матеріалу. Наприклад:


- стрибки у довжину;


- метання гранати;


- опорні стрибки;


- лазіння по канату.


В таких випадках, при вивченні кожної із цих тем необхідно проводити первинний, позаплановий інструктаж з безпеки життєдіяльності і запис про проведення інструктажу робити у класному журналі в графі “Зміст уроку”.
Якщо у день проведення інструктажу котрийсь із учнів відсутній, то з такими учнями проводиться інструктаж тоді, коли вони будуть присутні на уроці, ставиться дата проведення інструктажу та підпис вчителя навпроти підпису учня. Журнали реєстрації інструктажів  повинні бути пронумерованими, прошнурованими і скріпленими печаткою керівника навчального закладу



Правила поведінки та безпеки учнів під час поїздки на змагання (екскурсії).

1. Під час слідування до місця перебування та назад дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.

2. Без дозволу керівника групи не залишати місця перебування.

3. В разі поганого самопочуття негайно повідомити керівника групи.

4. Дотримуватися правил пристойної поведінки та виконувати розпорядження керівника групи.

5. Дотримуватися правил протипожежної безпеки під час розведення вогнища.

6. Не торкатися незнайомих предметів, які можуть бути вибухонебезпечними.

7. Паління, вживання алкогольних напоїв та купання в річці суворо заборонені.
8.Дотримуватись суворо правил поведінки в спортзалі та майданчиках на яких проводяться змагання.
Інструкція з правил дорожнього руху. 
 1. Проходь по тротуару тільки з правого боку. Якщо немає тротуару, йди по лівому краю дороги, назустріч руху транспорту. 
 2. Дорогу переходь у тому місці, де вказана пішохідна доріжка або встановлено світлофор. Дорогу переходь на зелене світло. 
 3. Коли переходиш дорогу, дивись спочатку ліворуч, потім на право. 
 4. Якщо немає світлофора, переходь дорогу на перехресті. Перетинати вулицю треба прямо, а не навскоси. 
 5. На проїжджій частині ігри суворо заборонені. 

Інструкція з правила особистої безпеки на вулиці.
 1. Якщо на вулиці хтось іде і біжить за тобою, а додому далеко, біжи найближчим людне місце: до магазину, автобусної зупинки. 
 2. Якщо незнайомі дорослі намагаються відвести тебе силою, чини опір, кричи, гукай на допомогу: "Допоможіть! Мене веде незнайома людина!" 
3. Не погоджуються ні на які пропозиції незнайомих дорослих. 
 4. Нікуди не підеш ти з незнайомими дорослими і не сідай з ними в машину. 
 5. Ніколи не хвалився тим, що у твоїх дорослих багато грошей. 
6. Не проси додому незнайомих хлопців, якщо вдома немає нікого з дорослих. 
7. Не грай з настанням темряви. 
6. У туалет йди тільки з дозволу вчителя, вихователя.
7. Стережися ожеледі, щоб уникнути падінь і травм. 
8. Не грай поблизу будинків, з дахів яких звисає сніг і лід. 


Основні правила поведінки та безпеки на дорозі та в громадському транспорті.
При виході з школи:
  1. Якщо біля школи можливий рух транспортних засобів, відразу зверніть на це увагу дитини і разом подивіться, чи не наближається до вас автомобіль, мотоцикл, велосипед тощо.
  2. Якщо біля школи стоять транспортні засоби або ростуть дерева, що закривають огляд, призупиніть свій рух і озирніться: чи немає за перешкодою небезпеки. 
 Коли рухаєтесь тротуаром:
  1. При пересуванні групи дітей навчайте їх іти в парі, виконуючи всі вказівки дорослих, які супроводжують групу.

 Готуючись перейти дорогу:
  1. Зупиніться або сповільніть рух, огляньте проїжджу частину.
  2. Залучайте дитину до спостереження за обстановкою на дорозі.
  3. Коментуйте свої рухи: поворот голови для огляду вулиці, зупинку для огляду дороги тощо.
  4. Вчіть дитину розрізняти транспортні засоби, що наближаються.
  5. Не стійте з дитиною край тротуару, адже при проїзді транспортний засіб може зачепити.
  6. Зверніть увагу дитини на транспортний засіб, що готується до повороту, розкажіть про сигнали покажчиків повороту в автомобіля та в рухах мотоцикліста й велосипедиста.
  7. Неодноразово показуйте дитині, як транспортний засіб зупиняється біля переходу, як він рухається за інерцією. 
 При переході проїжджої частини дороги:
      1.Переходьте дорогу лише по пішохідних переходах або на перехрестях – по лінії    тротуару, інакше дитина звикне переходити у невстановлених місцях.
2.Йдіть тільки на зелений сигнал світлофора: дитина повинна звикнути, що на червоний і жовтий сигнали не переходять, навіть якщо немає транспорту.
3.Виходячи на проїжджу частину, припиняйте розмови; дитина повинна засвоїти, що переходити дорогу слід мовчки.
4.Не поспішайте і не біжіть; переходьте дорогу завжди розміреним кроком.
5.Не переходьте дорогу навскоси, підкреслюйте і показуйте дитині щоразу, що йдете суворо поперек вулиці. Дитині потрібно пояснити, що це робиться для кращого спостереження за автомототранспортними засобами.
6.Не виходьте на проїжджу частину з-за транспортного засобу або кущів, не оглянувши попередньо вулицю,  привчайте дитину робити так само.
7.Не поспішайте перейти дорогу, якщо на іншому боці ви побачили друзів, родичів, знайомих, потрібний автобус або тролейбус. Поясніть дитині, що поспіх на дорозі – це небезпечно.
8.Переходячи вулицю, навіть якщо нею рідко проїжджає транспорт, слід попередньо подивитись навколо. Поясніть дитині, що автомобілі можуть несподівано виїхати з провулка, з двору будинку.
9.При переході проїжджої частини по нерегульованому переходу в групі людей дитина повинна уважно стежити за рухом транспорту, інакше вона може звикнути при переході слідувати за супутниками, копіюючи їх поведінку, не спостерігаючи за рухом транспорту. 
Безпека користування громадським транспортом:   
  1. Виходьте з транспорту попереду дитини, адже маленька дитина може впасти або  вибігти з-за нерухомого транспорту на проїжджу частину.
  2. Підходьте для посадки до дверей транспортного засобу лише після повної його зупинки. Дитина, як і доросла людина, може оступитися і потрапити під колеса.
  3. Не сідайте в громадський транспорт (тролейбус, автобус) в останній момент при його відправленні - може притиснути дверима. Особливу небезпеку становлять передні двері, тому що можна потрапити під колеса транспортного засобу.
  4. Навчіть дитину бути уважною в зоні зупинки – це небезпечне місце: автобус, що стоїть, скорочує огляд дороги в цій зоні, крім того, пішоходи тут часто поспішають і можуть випадково виштовхнути дитину на проїжджу частину.
  5. При очікуванні громадського транспорту стійте разом з дітьми тільки на посадкових майданчиках, а при їх відсутності – на тротуарі або узбіччі.
  6. Привчайте дітей міцно триматися за поручні, щоб при гальмуванні дитина не отримала травму від удару.
  7. Поясніть дитині, що входити в будь-який вид транспорту і виходити з нього можна тільки тоді, коли він стоїть. 
Під час руху в громадському транспорті:
1.      . Якщо ви хочете скористатись громадським транспортом, не кидайтесь разом з натовпом до входу, не розштовхуйте людей, а краще допоможіть увійти і сісти будь-якій немолодій людині, чи жінці з дитиною, чи дівчині. Зайшовши, поводьте себе спокійно, не наступайте на чужі ноги і не працюйте ліктями.
2. Якщо ви зайняли вільне сидяче місце, не робіть вигляду, наче вас відволікає пейзаж за вікном, газета чи книга, ніби тому ви не помічаєте біля себе похилого віку жінку. Це стосується як хлопців, так і дівчат.
3. Якщо при вході в будь-який громадський транспорт хлопець пропускає дівчину вперед, то при виході він виходить першим і зупиняється, готовий допомогти їй, а якщо потрібно - подає руку. Так хлопець робить по відношенню до жінок усіх вікових категорій, а також по відношенню до літніх (хворих) чоловіків і дідусів.
2.        В громадському транспорті не можна:
- грати на музичних інструментах чи включати голосно магнітофон;
- їсти, особливо морозиво, бо можна випадково забруднити кого-небудь чи себе самого;
- розгортати широко газету, заважаючи пасажирам;
- читати що-небудь через чуже плече;
- викидати сміття через вікно;
- займатись зачіскою і взагалі будь-яким туалетом;
- їздити в брудному одязі тощо.
-При задушливій обстановці у вагоні транспорту треба спитати дозволу у тих, хто поруч стоїть або сидить : "Чи не зашкодить вам, якщо я відкрию вікно?"
3.Розмови в громадському транспорті. 
Було б непогано, якби ви під час поїздки не забували, що навколо стоять і сидять пасажири, які мимоволі слухають , про що ви розповідаєте приятелю. Тому це не місце для душевних розмов. Тримайте свої секрети при собі, розкажете їх в іншому місці. Не говоріть про когось, називаючи ім'я та прізвище. І ні в якому разі не говоріть голосно. 

Немає коментарів:

Дописати коментар