Нормативно-правова база

Методичні рекомендації 
 Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді. Метою навчального предмета «Фізична культура» є формування в учнів стійкої мотивації до збереження і зміцнення свого здоров’я та ціннісних орієнтацій щодо здорового способу життя. Предмет надає змогу: створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток особистості; оволодіти технікою рухових дій; набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм занять фізичною культурою; сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо. Заняття фізичною культурою повинні увійти до звички школяра. Рух, змагання, самоствердження – природна суть фізичної культури і спорту.
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» в інваріантній складовій передбачено: 5-9 класи – 3 години на тиждень; 10-11 класи – 2 години на тиждень; 10-11 класи спортивного та військово-спортивного профілів – 5 годин на тиждень. При складанні розкладу занять на навчальний рік слід враховувати місцеві кліматичні умови, матеріальну базу навчального закладу освіти, кадрове забезпечення вчителями фізичної культури тощо. Години фізичної культури передбачені усіма варіантами Типових навчальних планів і повинні фінансуватися та використовуватися в повному обсязі. Вони зазначаються в розкладі уроків, ураховуються в педагогічному навантаженні вчителів. Ураховуючи те, що уроки фізичної культури за своїм змістом і специфікою забезпечують рухову активність учнів і не вимагають надмірного розумового напруження, години їх проведення не враховуються при підрахунку гранично допустимого навантаження учнів. Це дає змогу в кожному класі повноцінно використовувати усі навчальні години варіативної складової Типових навчальних планів, не перевищуючи загального обсягу навчального навантаження (сума інваріантної і варіативної складових).
Розклад уроків повинен враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також доцільне чергування протягом дня і тижня предметів природничого і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров’я і фізичної культури.
 У 2016/2017 навчальному році вивчення фізичної культури здійснюватиметься за навчальними програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти та науки України. Заняття з фізичної культури в навчальних закладах проводяться вчителем фізичної культури або особою, яка має спеціальну освіту та кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо.
До занять з фізичної культури і спорту допускаються учні, які пройшли обов'язковий медичний профілактичний огляд відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, не мають протипоказань щодо стану здоров'я, в яких визначені рівень фізичного розвитку і група для занять фізичною культурою.
Присутність учнів на уроках з фізичної культури незалежно від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнені від занять є обов’язковою. Допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які за станом здоров'я належать до підготовчої або спеціальної груп і відвідують уроки фізичної культури, встановлює вчитель фізичної культури.
Організація медичного обслуговування учнів здійснюється відповідно до чинного законодавства. Поділ класу на групи дівчат і юнаків під час вивчення предмета в 10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 (додаток 2).
 При наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах варто проводити для хлопців та дівчат окремо. Під час планування навчального матеріалу з фізичної культури варто зважати на такі об’єктивні фактори як наявність спортивного залу (майданчика), інвентарю та обладнання, погодні умови тощо. Правильно спланувати навчальну роботу з фізичної культури означає передбачити зміст, форми і методи цієї роботи, врахувати вікові, психологічні і статеві особливості розвитку учнів, рівень їхніх фізичних якостей і рухових здібностей, стан здоров’я тощо.
Змістове наповнення фізичної культури за програмою навчальний заклад формує самостійно з варіативних модулів. Обов’язковим є включення засобів теоретичної і загально-фізичної підготовки, які передбачені програмою для даного класу до кожного варіативного модуля.
У 5-6 класах учні мають опанувати 5-6 варіативних модулів,
у 7-8 класах – 3-5 модулів,
у 9 класі – 3-4 модулі,
10-11 класах – 2-3 модулі.
На опанування всіх модулів відводиться приблизно однакова кількість годин. Однак не виключається можливість вмотивованого збільшення або зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів.
На заняттях з фізичної культури рекомендуємо здійснювати особистісно орієнтований підхід до навчання учнів за статевими та індивідуальними особливостями фізичного розвитку, а також з урахуванням їхніх потреб і нахилів, навчити учнів «слухати» і «оцінювати» свій фізичний стан, добирати і використовувати різноманітні засоби свого фізичного вдосконалення.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Контрольні навчальні нормативи є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно тематичного планування.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у змаганнях усіх рівнів.
Для попередження нещасних випадків слід дотримуватись вимог безпеки під час проведення занять а, особливо, при складанні контрольних навчальних нормативів, коли учні виконують вправи з максимальним навантаженням.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом контрольних навчальних нормативів не здійснюється, а також обмежується виконання вправ з максимальною інтенсивністю.


 Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством освіти і науки України до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки України та Інституту модернізації змісту освіти


Критерії оцінювання

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА

Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів з фізичної культури є контролююча, навчальна, діагностична і виховна.
Рівень навчальних досягнень (початковий, середній, достатній, високий) учитель визначає за показником навчального нормативу основної групи та за технічними показниками виконання рухової дії.
Головними вимогами під час виставлення балу за виконання рухових дій є комплексне оцінювання знань, техніки виконання фізичних вправ за сприятливих для учня умов та нормативних показників.

Обов’язковою умовою оцінювання є: здійснення особистісно-орієнтованого підходу (створення умов, що відповідають особливостям розвитку учня, рівню його фізичної підготовленості, стану здоров’я); своєчасне інформування учня про результати його навчальних досягнень  з коротким аналізом виконання ним рухових дій.

       Рівні
           бали

                                        Зміст
І.Початковий
          
          1

1)Учні розрізняють об’єкти вивчення.
2) Несистематичне відвідування уроків фізичної культури,без поважної причини.

          
          2
1)Учні відтворюють незначну частину     навчального  матеріалу, мають нечіткі уявлення про об'єкт вивчення.
2)Відвідування уроків фізичної культури,без спортивної форми.


           3
1)Учні відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконують елементарні завдання.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
II. Середній

           4
1)Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.



         
           5
1) Учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
    
  



           6
1) Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
III. Достатній





          7
1) Учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні теорії і факти, вміють наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролюють власні навчальні дії.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.


        



           8







1) Знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші
 зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.
6) Особисті досягнення школярів за тему, за семестр, за рік.









           9





1) Учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних ситуаціях, уміють аналізувати й систематизувати інформацію, використовують загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.
6) Особисті досягнення школярів за тему, за семестр, за рік.
7) Зайнятість у спортивних секціях.
8) Участь у шкільних змаганнях з різних видів спорту.
IV. Високий  
        

       



         

         10




1) Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.
6) Особисті досягнення школярів за тему, за семестр, за рік.
7) Зайнятість у спортивних секціях.
8) Участь у шкільних змаганнях з різних видів спорту.
9) Участь в одному виді спорту на районних змаганнях.








  11
1) Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовують їх у різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.
6) Особисті досягнення школярів за тему, за семестр, за рік.
7) Зайнятість у спортивних секціях.
8) Участь у шкільних змаганнях з різних видів спорту.
9) Участь в одному виді спорту на районних змаганнях.
10) Участь у районних  змаганнях з різних видів спорту.








          12
1) Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміють самостійно аналізувати, оцінювати,
узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення.
2) Систематичне відвідування уроків фізичної культури
3) Відвідування уроків фізичної культури в спортивній формі.
4) Виконання техніки безпеки та правил  самострахування на уроці фізичної культури.
5) Активна робота учнів на уроках фізичної культури.
6) Особисті досягнення школярів за тему, за семестр, за рік.
7) Зайнятість у спортивних секціях.
8) Участь у шкільних змаганнях з різних видів спорту.
9) Участь в одному виді спорту на районних змаганнях.
10) Участь у районних змаганнях з різних видів спорту.
11) Участь в обласних змаганнях з різних видів спорту.










Таблиця нарахування « бонусних» балів з фізичної культури.
                                    
                                         Бонус «+» 1 бал

1.Творчий підхід в підготовці до уроків фізичної культури.
       2. Допомога в організації та проведенні уроків та позакласних заходів.

Рівні навчальних досягненьучнів
Бали
Критерії оцінювання навчальних досягнень




І
Початковий
1
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета, необхідні для розрізнення та виконання певних елементів фізичних вправ з допомогою вчителя
2
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом  на елементарному рівні, може розрізняти та виконувати окремі елементи фізичних вправ з допомогою вчителя
3
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом  на початковому рівні, розрізняє елементи техніки виконання фізичних вправ, може виконувати нормативний показник низького рівня





ІІ
Середній
4
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом  на рівні, вищому за початковий, розрізняє елементи техніки виконання фізичних вправ. Може виконувати більшість елементів фізичних вправ з незначними помилками
5
Учень (учениця) виявляє розуміння основних положень навчального матеріалу. Може виконувати технічно правильно окремі фізичні вправи, визначені навчальною програмою
6
Учень (учениця) виявляє знання і розумінняосновних положень навчального матеріалу. Може з допомогою вчителя аналізувати і виправляти допущені помилки. Здатний виконувати окремі контрольні навчальні нормативи та вправи обов’язкових комплексних тестів оцінювання стану фізичної підготовленості, виконувати більшість елементів фізичних вправ з незначними помилками





ІІІ
Достатній
7
Учень (учениця) виявляє знання і розуміннябільшої частини навчального матеріалу. Здатний застосовувати навчальний матеріал для виконання фізичних вправ, визначених навчальною програмою
8
Учень (учениця) має достатньо повні знання, вільно застосовує вивчений матеріал, уміє аналізувати допущені помилки й робити висновки.  Володіє технікою виконання фізичних вправ, виконує вправи обов’язкових комплексних тестів оцінювання стану фізичної підготовленості
9
Учень (учениця) вільно володіє навчальним матеріалом, уміло застосовує його на практиці. Виконує контрольні навчальні нормативи і вимоги, вправи для обовязкового повторення і домашніх завдань






ІV
Високий
10
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, вміло володіє навчальним матеріалом, знає техніку  виконання фізичних вправ. Рівень умінь і навичок та фізичної підготовленості дає змогу якісно виконувати контрольні навчальні нормативи і вимоги
11
Учень (учениця) володіє узагальненими, міцними знаннями, технікою виконання  фізичних вправ. Уміло застосовує їх на практиці. Виконує контрольні навчальні нормативи і вимоги на високому рівні
12
Учень (учениця) має узагальнені, системні знання, інструктивні навички техніки виконання фізичних вправ та обов’язкових комплексних тестів оцінювання стану фізичної підготовленості

Немає коментарів:

Дописати коментар